De paarse krokodil

ingevoerd op 4-4-2005

Reclame moet leuk zijn anders valt het niet op. Wat leuk is, daarover verschillen mensen van mening. De mevrouw van de dierenbescherming vond het niet leuk om met een dode duif een reclamefilmpje te maken. Maar tegen een reclamefilmpje over een paarse krokodil had ze geen bezwaar, het is dan ook geen echte krokodil maar een opblaaskrokodil. Het is dat filmpje over een moeder die samen met haar dochtertje de paarse krokodil gaat ophalen, die haar dochtertje heeft verloren in het zwembad. Ze meldt zich bij het loket voor verloren en gevonden voorwerpen en mag een formulier invullen dat door de lokettist  wordt  uitgereikt. “Ook de achterkant invullen mevrouw” zegt de lokettist verveeld. Vervolgens krijgt ze te horen dat ze zich de volgende ochtend bij een andere dienst kan melden om het voorwerp af te kunnen halen. Uiteindelijk blijkt dat de paarse krokodil in de loketruimte tegen de muur staat. Maar daar heeft de lokettist niets mee te maken. De moeder krijgt de paarse krokodil niet mee.
De moraal van het verhaal is natuurlijk dat dit soort bureaucratie moet worden aangepakt. Toch is deze bureaucratie door mensen bedacht en ontwikkeld. Want de procedures die moeten worden gevolgd, de formulieren die moeten worden ingevuld en controles die moeten worden uitgevoerd, worden ontworpen naar aanleiding van gebeurtenissen waarvan ieder zegt dat mag ons geen tweede keer overkomen. Want ga er maar van uit dat het formulier invullen en de volgende dag afhalen is ontwikkeld om te voorkomen dat de verkeerde mensen aan de haal gaan met die dure camera die is blijven liggen in het restaurant. Want de vraag wie de rechtmatige eigenaar is van het gevonden voorwerp is een lastig probleem.
Veel medewerkers hebben te horen gekregen dat de voorgeschreven procedures moeten worden gevolgd, in alle gevallen. Maar uw medewerkers kunnen toch wel het onderscheid maken tussen een paarse krokodil en een dure digitale camera? Hoeveel bevoegdheden hebben uw medewerkers om deze afweging zelf te maken, met andere woorden hoe hoog is het paarse krokodillen-gehalte van uw organisatie eigenlijk? Ga maar eens een lijstje maken van alle formulieren die er in uw organisatie in omloop zijn en nog worden gebruikt. Laat de managers uitleggen waar ze voor dienen en u zult er van schrikken.
Als u wilt reageren kunt u mailen naar frisoteerink@bestuursadvies.nl