Van betekenis
ingevoerd op 27-8-2007
Zorg is mensenwerk. Zorg komt tot stand in het directe contact tussen degene die de zorg verleent en degene die de zorg ontvangt. Dit contact heeft alle aspecten van een relatie. Er is sprake van veel wederzijds vertrouwen, er is een zekere mate van intimiteit en vertrouwelijkheid. Betrokkenen respecteren elkaar, er wordt ook over de relatie gecommuniceerd en er is veel behoefte aan wederkerigheid. Jij doet wat voor mij, in ruil daarvoor doe ik wat terug. In het moderne leven noemen we dat dienstverlening en het ruilmiddel is geld. Alleen deze laatste ruil komt in de zorg niet zichtbaar tot stand. Zorgverleners worden als ze niet uitkijken overladen met cadeaus. In de Cao’s wordt expliciet uitgesproken dat hat aannemen van geld of goederen, op straffe van ontslag, verboden is.
Leiding geven is ook mensenwerk. Ook leiding komt tot stand in het directe contact tussen degene die leiding geeft en degene die leiding ontvangt. Ook dit contact heeft alle aspecten van een relatie. Er is sprake van communicatie, ook over de relatie. Er sprake van wederzijds vertrouwen. Er wordt niet voor niets door een OR gezegd en geschreven dat ze het vertrouwen in het bestuur hebben opgezegd. Ook moet er wederzijds respect zijn, anders werkt het niet. Veel onderzoek naar succesvol leiderschap heeft één ding uitgewezen; succesvolle leiders en leidsters zijn mensen die een betekenisvolle relatie hebben met zichzelf en met hun omgeving. Als je iemand belazert, belazer je eerst jezelf en dan pas de ander. Succesvol leiderschap staat of valt met de mate waarin dit leiderschap zich wil maar ook kan verbinden met mensen. Leiders kunnen het echt niet alleen. Leiderschap toon je als je in staat bent om mensen te inspireren en aan te moedigen om steeds beter te presteren.. Een leider of leidster weet wat zijn passie is. Succesvol leiderschap in de zorg heeft per definitie zijn passie in de zorg. Als je passie bergbeklimmen is, moet je vooral dat gaan doen en er mensen in de zorg niet mee lastigvallen. Leiderschap toon je door ook te werken aan je eigen ontwikkeling. Belangrijke voorwaarde hiervoor is het vermogen om te kunnen reflecteren op eigen handelen. Dit vermogen is bij veel leidinggevenden slecht ontwikkeld. Vooral in tijden van crisis is de neiging om de oorzaak van de problemen bij anderen te leggen groot. Kijken naar je eigen aandeel in de probleemsituatie is heel moeilijk. Succesvolle leiders en leidsters laten zich bij staan door een coach. Die helpt ze als het goed is om een betekenisvolle relatie te ontwikkelen met zichzelf. Dit is een permanente ontwikkeling, sommigen noemen dat persoonlijke groei. Ik noem het door schade en schande wijs worden. En als je wijs bent heb je de schade en de schande niet meer nodig. Dan wordt leiding geven leuk, dan gaat het ergens over. Sommige mensen noemen dat dienend leiderschap.
U kunt op dit nieuws reageren door een mail te sturen naar frisoteerink@bestuursadvies.nl