Van vakverdeling naar vakverbreding

ingevoerd op 8-5-2008

 
Veel directeuren en bestuurders in de zorg roepen in toenemende mate corebusiness. Dan bedoelen ze dat de zorg kernactiviteit is. Dat alle andere diensten niet tot de kernactiviteit behoren van de organisatie en bijvoorbeeld kunnen worden uitbesteed, wat dan ook prompt gebeurd.
Als je deze redenering consequent doorvoert dan blijft er weinig personeel op de loonrol van een zorgorganisatie over.
Een tijd geleden sprak ik met een schoonmaker. Hij maakt onder ander monitoren schoon. Alle monitoren werden een keer per week schoon gemaakt. Geen monitor ontsnapte aan zijn aandacht. Hij merkte direct als een monitor wat minder ging functioneren of zelfs uitviel. Hij was ook een beetje technisch, dus al snel begon hij aan een paar knopjes te draaien om het functioneren van de monitor te verbeteren. Dat vertelde hij zijn baas en die rook handel. Die vroeg zich namelijk af of hij naast een schoonmaakcontract ook een onderhoudscontract kon afsluiten, dan slaat hij twee vliegen in een klap. Deze baas ontdekte dat er een kleine twintig storingen mogelijk waren. Zeventien daarvan kon hij eenvoudig verhelpen. Voor de overige drie, die trouwens heel sporadisch voorkwamen, was een echte technicus noodzakelijk, met verstand van elektronica. De schoonmaker verving in dat geval de monitor met storing voor een werkende en de kapotte monitor ging naar een werkplaats. Het schoonmaakbedrijf kreeg ook het onderhoudscontract en de schoonmaker kreeg een reservemonitor op zijn kar en in het magazijn. Alle partijen waren tevreden. De eigenaar van de monitoren kreeg voor een aantrekkelijke prijs niet alleen een schoonmaakcontract maar ook een onderhoudscontract. De schoonmaakbaas sloot een zeer winstgevende deal en de schoonmaker, voor hem werd het werk afwisselender.
In de literatuur wordt dit het synergetische effect genoemd, een plus een is drie. Je moet een organisatie juist niet opsplitsen in zijn verschillende onderdelen. Dan mis je de mogelijkheid op synergetische effecten. Het is juist zaak om zo veel mogelijk verschillende activiteiten vanuit een organisatie te verrichten. Het personeel moet dan van zoveel mogelijk markten thuis zijn. Alle zorg rondom de cliënt is corebusiness. Dus niet alleen zorg maar ook schoonmaak, welzijn, maaltijd, boodschap, techniek, administratie etc, etc. Voor de betrokken cliënt is het aantrekkelijk om voor al deze zaken te maken te hebben met één organisatie. Het management van zo een organisatie moet integraal managen en streven naar synergetische effecten.

U kunt op dit nieuws reageren door een mail te sturen naar frisoteerink@bestuursadvies.nl